A Hyundai új sportmodellje eszünkbe juttatta Arnold Schwarzenegger egykori filmszerepeit, mégsem a barbárra, inkább a menő zsarura emlékeztet.
A tisztán elektromos típusokkal párhuzamosan bővíti sportos kínálatát a márka. Lehet, hogy a Konából látszólag értelmetlen volt N-es változatot készíteni, egyértelmű, hogy nem tehette meg a Hyundai, hogy kihagyja ezt a lehetőséget. Úgy bizonyították a döntésük helyességét, hogy a kis szabadidő-autóból márkatársaihoz hasonlóan ütős élményautót faragtak.
Kívülről nézve nem vitás, hogy ez a karakteres dizájn szinte kívánta a sportos kiegészítőket. Minden elismerésünk a formatervezőké, hogy a mai, extrém irányzatok mellett egy európai szemnek kellemes, ízléses csomaggal különböztették meg a hétköznapi kivitelektől. Jól állnak rajta az N-es elemek, a nagy légterelők, a piros dekorcsíkok, a vaskos kipufogóvégek, sőt, talán még a kevésbé funkcionális diffúzor is jól mutat, nem is szólva a halványkék Sonic Blue (150 000 Ft) színről. A 19 colos felnik alatt jól látható piros féknyereg igazi kedvcsináló, egyben utal az autó képességeire. Odabent szintén letisztult, igényes megoldások fogadnak. Bár nem ezek a műanyagok a legpuhábbak a piacon, összességében jó benyomást tesznek az anyagok, a kormánykerék méretét és fogását is eltalálták, akárcsak az ergonómiát, amely a Volkswagen aranykorát juttatja eszünkbe. A tágas fejtér önmagában is jó érv a Kona N mellett, viszont az első sportülések korlátozzák a hátsó lábteret, a csomagtartó 361 literes befogadóképessége is elmarad a kétféle ötajtós karosszériával is kapható i30 N változatok 395 vagy 450 literétől. Az említett ülés egyébként az autó megjelenéséhez hasonlóan mértéktartó, kényelmes, van oldaltartása, mégsem érezzük úgy, hogy bárhol szorítana.
A műszaki megoldásokat tekintve viszont nem kötöttek kompromisszumot, a 2,0 literes, 280 lóerős turbómotor beindítása után nyilvánvalóvá válik, hogy a mérnökök komolyan vették a feladatot. Mintha épített autó lenne, olyan vérmes motorhang tölti be az utasteret, a rajtautomatikával úgy indul meg, mintha egy gyerek tolná a kisautóját, és az alapáron kínált 8 fokozatú duplakuplungos váltó sem öli meg a hangulatot, mert a legtöbb sofőrnél gyorsabban és pontosabban dolgozik. Jellemző rá egy kis tétovázás az irányváltásoknál, előfordul, hogy a start/stop rendszerrel sem találják meg a közös nevezőt, az esetek jelentős részében azonban észrevétlenül és jól működik.
Alacsony súlypontjának és betonkemény futóművének hála minimális a karosszériadőlés, ami egyben azt is jelenti, hogy már az M0-áson is zötykölődik a Kona N, viszont vezetés közben nem jut eszünkbe, hogy egy szabadidő-autóban ülünk. Kanyarban otthonosan mozog, a kormánymű gyors és pontos. A visszajelzés ugyan nem kiemelkedő, mégis természetesen irányítható az autó, bár az elsőkerékhajtás miatt sokszor izeg-mozog a kormány a kezünkben, az alapáras aktív differenciálzár hasznos extra! Elöl 360, hátul 314 mm-es féktárcsái hatékonyak, érdemi motorfékhatással is számolhatunk. Ami meglepő, hogy sem a fogyasztása, sem az ára nem elrugaszkodott, csak remélni tudjuk, hogy nem ez lesz az utolsó akcióhős…
TETSZETT
• műszaki háttér
• praktikus felépítés
• ár/érték arány
NEM TETSZETT
• kézi váltó opció hiánya
ÖSSZEGZÉS
Túlzásoktól mentes, emberközeli szabadidő-autó a Kona N, amely nem próbál meg minden vásárlónak megfelelni, megelégszik azzal, ha a célközönséget boldoggá teszi.
Hyundai Kona N
Összlökettérfogat: 1998 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 206 kW (280 LE) 5500-6000/perc
Max. forgatónyomaték: 392 Nm 2100-4700/perc
Hossz./szél./mag.: 4215/1800/1550 mm
Tengelytáv: 2600 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1579/1575 mm
Fordulókör: 10,6 m
Tömeg/teherbírás: 1510/500 kg
Csomagtér: 361-1143 l
Üzemanyagtank: 50 l
0-100 km/h: 5,5 s
Max. sebesség: 240 km/h
Átlagfogy. (WLTP): 8,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 10,0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 194 g/km
A modell alapára: 12 999 000 Ft
forrás: automotor.hu